Mer om juice

Mer om juice

Juice är lika gott som användbart. Ett glas apelsinjuice till frukosten, lunchen eller på utflykten ger en härlig energikick och är en bra törstsläckare. Till frukost passar juicens syrlighet extra bra, dessutom underlättar C-vitaminet kroppens upptagning av järn som bland annat finns i bröd och müsli. Här kan du läsa mer om alla de nyttigheter som juicen innehåller:


C-vitamin

Bland juicerna är apelsinjuice den viktigaste C-vitaminkällan. Om du dricker ett glas apelsinjuice om dagen får du i dig det rekommenderade intaget av C-vitamin, 60 mg per dag. C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin som har flera viktiga funktioner i kroppen. Det stärker blodkärl, hud, tänder och skelett och underlättar järnupptaget.


Energi

Juice ger snabb energi! Det mesta av energin kommer från juicens naturliga socker i form av fruktsocker och druvsocker. Juicens energivärde varierar mellan olika juicesorter. Vanligt socker (sackaros) förekommer i de flesta frukter, dock inte i röda bär som druva, svarta vinbär och jordgubbar. Sockret ger energi som behövs för kroppens alla funktioner, främst musklerna.


Kalium

Juice innehåller mycket kalium precis som råa grönsaker och frukt. Kalium behövs bland annat för att bibehålla vatten- och syrabalansen, nervfunktion, musklernas normala funktion och normal njurfunktion.


Folsyra (folacin, B-vitamin)

Apelsinjuice innehåller folsyra, ett glas ger 25 % av dagsbehovet. Folsyra behövs för cellernas ämnesomsättning och nybildning av röda blodkroppar.


Antocyaniner

Röda juicer gjorda på vindruvor, blåbär och tranbär innehåller färgämnen som hör till gruppen antocyaniner. Flera av dem har antioxidativa egenskaper.


A-vitamin och betakaroten

Många frukter innehåller vitamin A och betakaroten. Precis som A-vitamin är betakaroten en antioxidant. Betakarotenet är ett förstadium till A-vitamin (provitamin A). Det ger gul och röd färg åt frukt och grönsaker. Förekomsten är hög i bland annat aprikoser, nypon och morot.

  • Hur mycket juice är lagom att dricka?

    Hur mycket juice
    är lagom att dricka?

    En rekommendation som hälsomyndigheterna i västvärlden ställer sig bakom, är att vi ska äta ett halvt kilo, eller fem frukter/grönsaker per dag. Juice har fruktens vitaminer och mineraler men saknar fibrer. Livsmedelsverket har skrivit en rapport som heter SNÖ - Svenska Näringsrekommendationer översatta till livsmedel. Där står det att man kan byta ut en av de fem frukt- eller grönsaksportionerna mot juice om man vill äta hälsosamt.


    Hur kan det skilja i smak mellan olika juicemärken?

    Juicen kommer från olika fruktsorter. Äpplejuice gjord på Astrakanäpplen smakar till exempel annorlunda än juice gjord på Gravensteiner.


    Smaken påverkas av hur mogna frukterna var när de plockades, var de växte, hur många soltimmar de fått, hur de hanterades under vägen och vilken metod som användes vid tillverkningen. Att juicen är kyld och har kort framstämplingstid gynnar också smaken. Innan juicen slutligen når butikerna kontrolleras noggrant C-vitaminhalt, smak, syrahalt och en rad andra variabler.

  • Får vilken dryck som helst kallas juice?

    Får vilken
    dryck som helst
    kallas juice?

    Namnet juice är skyddat enligt livsmedelslagen. Bara drycker som innehåller 100 % juice, till exempel från pressad apelsin, får säljas under namnet juice. Dessutom kräver lagen att färg, arom och smak ska stämma överens med den ursprungliga frukten eller grönsaken.


    Drycker som nektar, fruktdryck och saft innehåller visserligen också juice eller puré (passerad frukt), men i mindre mängder. Nektar behöver till exempel bara innehålla 25-50 g per 100 g färdig dryck, och saft eller fruktdryck bara 6-9 g.


    Ger juice för mycket socker och tomma kalorier?

    Juice innehåller energi, C-vitamin och kalium. Energin kommer från fruktens naturliga socker. Halten näringsämnen varierar mellan olika juicesorter. I allmänhet innehåller juice mer vitaminer per kalori än drycker som saft eller läsk, men mindre än mjölk.


  • Ska man dricka juice eller äta frukt?

    Ska man dricka
    juice eller äta frukt?

    Frukt och juice har ungefär samma näringsinnehåll så det beror på vad man själv föredrar. Den enda skillnaden är att frukt även innehåller fibrer.


    Ger juice hål i tänderna?

    All mat och dryck som innehåller socker ökar risken för hål i tänderna. Det är dock inte bara sockerhalten i livsmedlet som påverkar, utan även bland annat typ av socker och livsmedlets surhetsgrad. Å ena sidan kan juicens låga pH orsaka erosionsskador på tänderna så att de blir mer känsliga för kariesangrepp. Å andra sidan påverkar troligtvis fruktos och glukos tänderna mindre negativt än sackaros.


    Munnens pH har mycket stor betydelse för risken att få hål i tänderna. Socker i maten gör att pH-värdet i munnen sänks. Kroppens eget sätt att avhjälpa detta är saliven i munnen som återställer pH. Risken för hål i tänderna beror därför såväl på matval och måltidsfrekvens som salivmängd och munhygien. Man kan dessutom stärka tänderna med fluor.

  • Får man sur mage av juice?

    Får man sur
    mage av juice?

    Magsaft är surare än juice så ett glas juice påverkar inte surhetsgraden i magen. Däremot kan den som har problem med halsbränna eventuellt få obehag av juice. Halsbränna beror på att matstrupen har blivit lite skadad av sura uppstötningar från magsäcken och därför är extra känslig. Det är alltså inte juicen i sig som ger besvären.


    Kan juice ge fel näring, lös mage eller dålig aptit hos små barn?

    Juice ger ett värdefullt tillskott av C-vitamin och kalium. Till små barn bör man dock begränsa mängden äpplejuice och välja andra juicesorter, eftersom äpplejuice naturligt innehåller fruktos och sorbitol som kan orsaka gasbildning och diarréer. Apelsinjuice innehåller däremot inte sorbitol och har heller inte påvisat magproblem, åtminstone inte vid normal konsumtion.

  • Vilken näring finns i juice?

    Vilken näring
    finns i juice?

    Juice ger energi främst i form av frukt- och druvsocker. Det finns C-vitamin och kalium, små mängder av B-vitaminerna tiamin och folsyra samt A-vitamin och antocyaniner. Mängderna varierar mellan olika frukter och juicesorter. Se förpackningen för mer information.


    Innehåller färdigblandad juice vanligt vatten?

    Den färdigblandade juicen innehåller juicekoncentrat och bra dricksvatten. Den mängd vatten som tillsätts ska motsvara mängden som ursprungligen fanns i juicen. Nästan all juice som säljs i Sverige har koncentrerats för att bli lättare att hantera och transportera. Vid försäljning av koncentrerad juice ska det framgå på förpackningen hur den ska spädas för att återställa rätt koncentration.

  • Vad påverkar innehållet?

    Vad påverkar innehållet?

    Juicens vitaminer och smak kan förstöras av ljus, luft, värme och spårmetalljoner (järn och koppar). Det är framför allt C-vitaminet som kan förstöras, även om lågt pH, som i till exempel apelsinjuice gör det mindre känsligt. Smak och vitaminer bevaras bäst om juicen förvaras mörkt och svalt i oöppnad förpackning.


    Försvinner det näringsämnen under tillverkningen?

    Näringsinnehållet förändras nästan inte alls under tillverkningen om juicen hanteras varsamt. Tillverkaren garanterar den mängd C-vitamin som står angivet på förpackningen – ofta innehåller juicen mer.


    Juicen kontrolleras dessutom flera gånger innan den når konsumenten: före och efter pressning, när juicen kommer till Sverige och innan förpackningen distribueras till butik.